onsdag 13 april 2016

Dömd för livet - Mats Ahlstedt


April månads Temaläsning har kommit till temat deckare, vilket ju är den genren jag läser allra mest. Nu tog jag tillfället i akt att fortsätta på Mats Ahstedts serie om Högström & Wallinder. Dömd för livet heter den här boken och är den femte i ordningen. Jag har hitills gillat alla jag läst i serien, så även denna!

Det har nu gått 23 år sedan den 17-åriga Marianne blev brutalt mördad i Marstrand. Hennes dåvarande pojkvän Tony blev misstänkt och såsmåningom även dömd för dådet. Hans livstidsdom är nu över och han återvänder hem för att börja ett nytt liv. 
En dag träffar han Elin som var Mariannes bästa vän. De byter några ord med varandra men inte mer än så. Kort därefter hittas Elin mördad och karusellen sätts igång igen. Alla misstankar faller återigen på den nu frigivna Tony. I samma veva kommer Sigrid till Mastrand. Hon påstår att hon är dotter till den mördade Marianne och är nu tillbaka för att söka efter sin biologiska far. 
Återigen blir det Sören Högström och Fatima Wallinder som kopplas in på fallet. Det är mitt i semestertiden och det är dags för Sören att lämna över det yttersta ansvaret till Fatima för att själv kunna ta ledigt tillsammans med familjen. 

Ännu en riktig bladvändare av Ahlstedt. Den här var väldigt svårt att lägga ifrån sig när man väl fått in flytet! Upplever den här lite mer lågmäld än dem tidigare böckerna i serien, men det upplever jag nästan bara som något positivt!
Jag hade inga misstankar om hur allt hängde ihop förräns bara några kapitel från slutet, precis som det ska vara!
Nu får det bli ett litet uppehåll innan jag fortsätter med nästkommande bok i serien!

På bloggen har jag tidigare skrivit om Mordet på Ragnhildsholmen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar