söndag 20 december 2015

Mordet på Ragnhildsholmen - Mats Ahlstedt


För drygt ett år sedan, i slutet på min graviditet, blev jag inlagd på sjukhus och beordrad sängläge. Som plåster på såren kom en kollega med en hel kasse pocketböcker som hon rensat ur från sin egen hylla. Perfekt ju! Bland annat fanns de första böckerna i Mats Ahlstedts serie om Sören Högström och Fatima Wallinder i kassen.
Jag plöjde ganska omgående Dödsängeln, Violinisten och Den röda damcykeln.

Sen blev det en del andra böcker som kom emellan och inte förrän nu sprang jag på den fjärde boken i serien - Mordet på Ragnhildsholmen - i deckarhyllan på biblioteket. Den fick såklart genast åka med hem!

Några ungdomar befinner sig på Ragnhildsholmen för att fira sin student men festen får ett abrupt slut när kvarlevorna efter en död man plötsligt hittas. 
Under polisens förhör med dem närmast liggande husen berättar en äldre kvinna att hon hört skott från området några veckor tidigare. Senare samma dag hittas den äldre kvinnan och hennes make döda i sitt eget hem i vad som först ser ut som självmord. 
En ganska rörig historia med mord, knarkhandel och tragiska familjeförhållanden med rötter långt tillbaka i tiden byggs upp. 

Jo, han lyckas den här gången också! Jag är lika förtjust i den här boken som i dem tidigare tre. Dock har jag lite svårt att hänga med i hela persongalleriet emellanåt och handlingen är stundvis ganska rörig och stökig. Men på slutet ordnas allt upp på ett skickligt sätt och alla lösa trådar vävs ihop.
Jag måste genast reservera nästa bok i serien på biblioteket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar