fredag 29 juli 2016

Trasdockorna - Mats Ahlstedt


Oj, vilken lång bloggpaus det blev! Maken tog halva barnaskaran med sig ut med husvagnen och tog både WiFi, dator och Ipad med sig. Så inget internet och inget bloggande men desto mer läsande har det blivit! Mats Ahlstedts Trasdockorna hängde ju kvar i läshögen sedan juni månads Spänningsutmaning men nu är den utläst. Det här är den sjunde kriminalromanen där vi får möta Sören Högström och Fatima Wallinder.

Den pensionerade fängelseprästen Johannes Brobeck, som vi även fick lära känna i Dockmakarens dotter, får ett tillfälligt jobb på Skogomeanstalten i Göteborg. Under ett samtal med en av internerna får Johannes en lapp med några namn och initialer på. Dagen efter hittas internen mördad. Vid samma tidpunkt hittas en ung flicka mördad på Lisebergsområdet. 
Under tiden Johannes vikarierar på anstalten hyr han in sig på en gård som ägs av ett gift par. Snart visar det sig att deras dotter Madeleine och även barnbarnet Tanja är försvunna. 
Precis som i förra boken lägger Johannes näsan i blöt och hans vägar korsas återigen med Wallinder och Högström. 

Precis som vanligt levererar Ahlstedt en spännande och aktuell historia. Att den handlar om utsatta kvinnor och övergrepp trodde jag skulle beröra mig djupare än vad det faktiskt gjorde. Hittills har jag älskat allt jag läst om Högström och Wallinder, men det här var en av de sämre i ordningen. Till min förfäran är det nu bara en bok kvar i den här serien, men jag hoppas verkligen att Ahlstedt tänker fortsätta skriva!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar