lördag 30 juli 2016

Livet går vidare - Karin Wahlberg

Minns ni hur mycket jag älskade Karin Wahlbergs Än finns det hopp när jag läste den i april? I juli månad var det dags för Historiska romaner i Temaläsning 2016 så nu har jag plöjt igenom den andra delen i serien om Lasarettet, Livet går vidare heter den. Äntligen fick jag resa tillbaka till 50-talet och återse Nancy, Ella-Kristin, Sonja och de andra karaktärerna kring sjukhuset.

Precis som i första boken är det personerna på- och omkring sjukhuset som står för bokens handling. Varje karaktär har sitt egna kapitel men på något vis hör liksom alla ihop på något sätt. I den här boken tycker jag att kvinnorna har de mest betydande rollerna och det handlar mycket om graviditeter och mödravård. 
Ella-Kristin ska bli färdig sjuksköterska och det stundar bröllop med fästmannen och läkaren Carl Emilsson. Nancy väntar sitt tredje barn men är osäker på var maken Egon egentligen håller hus!? 
Svårt att skriva mer ingående eftersom jag inte vill spoila för mycket från första boken. 
Gittan som blivit oplanerat gravid och vistas på annan ort föder sitt barn och kan återvända hem till bästa kompisen Ulla som nu tillfrisknat från sin Polio. 

Det här är ju bara såååå bra! Jag älskar det! Jag går helt upp i alla karaktärerna och jag har svårt att släppa dem ifrån mig när jag lägger ifrån mig boken. Det märks väl att Karin Wahlberg kan sin historia och boken innehåller mycket intressanta fakta. Särskilt roligt eftersom jag själv är sjuksköterska. Jag hoppas verkligen att den tredje och sista boken inte dröjer allt för länge till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar