fredag 8 juli 2016

Alvas önskehund - Susanne Pelger

Min äldsta dotter och make kom hem en dag och berättade att de hade hört en intervju på lokalradion med Susanne Pelger där hon hade berättat om sina barnböcker om Hundtokiga Alva. Dottern som älskar hundar var ju såklart eld och lågor! Jag tyckte ju såklart också detta lät intressant! Extra roligt med författare och böcker som har anknytning till ens egen närmiljö, i det här fallet Blekinge!

Alva är tolv år och älskar hundar. Hon önskar sig en egen hund mest av allt i hela världen men hennes föräldrar säger nej.
En dag bryter Alvas granne Nina benet och Alva får chansen att ta hand om hennes hund Cesar medans Nina ligger på sjukhus. Wow, vilken dröm! Tack vare Cesar träffar Alva de nya kompisarna Maja, Flisan och Tara som också älska hundar. Tillsammans tränar de agility och ägnar sig bara åt sina hundar. Men så kommer dagen... Dagen då Nina är bra i sitt ben och Cesar ska lämnas tillbaka igen... Då har hon varken någon hund eller några kompisar längre...

Jag läste den här boken som högläsningsbok tillsammans med min dotter som är 6 år snart. Den innehåller inga illustrationer vilket kanske gör den mer lämpad för lite större barn. Samtidigt är den lite för svår för någon som är i början av sin egen läsning. Kanske 10-12-årsåldern passar bra!?
Min dotter, och jag också för den delen, uppskattade dock bokens handling mycket och det var mycket hund! Det här är lite kontrast till alla hästböcker jag läser tillsammans med sonen!
Efter att ha gjort lite eftersökningar förstår jag nu att mycket av berättelsen är taget ur Susannes egna erfarenheter och det var när hon själv skadade benet som den här bokens handling föddes.
Jag vill tacka Susanne Pegler och Kalvö Förlag så mycket för läsexemplaret och det dröjer nog inte länge innan vi ger oss på nästa bok i serien!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar