torsdag 21 april 2016

Blandat blod - Katarina Mazetti


Nu har jag läst ut den första boken i Historiska Medias serie Släkten. Denna första del, Blandat blod, är skriven av Katarina Mazetti och den utspelar sig under 900-talet, vikingatiden. Det finns sju böcker i serien än så länge och alla är skrivna av olika författare. En rolig idé tycker jag! 

Säbjörn och Alfdis bor på Blekingska Möckelön tillsammans med sönerna Svarte och Kåre. Plötsligt en dag försvinner Alfdis spårlöst och ingen vet vart hon har tagit vägen. 
Bröderna växer upp på ön tillsammans med sin far som är båtbyggare. På gården bor också deras mors syster Arnlög som sägs ha övernaturliga krafter. 
En dag ger sig den äldste sonen, Svarte, iväg österut. På en marknad i Könugård träffar han Milka, en sidenhandlardotter. Hon tar med sin bror Radoslav och trälinnorna Lilla Grytan och Guldfisken för att slå följe med Svarte tillbaka till Norden. Svarte och Milka blir snart förälskade. 
Under tiden Svarte har varit borta har hans far lovat bort honom till Storködrottens dotter Gyda. Något som kanske inte riktigt blir som det var tänkt! 

Det här var bra! För att inte säga fantastiskt bra! Såklart var det extra roligt att handlingen utspelar sig i Blekinge, som ju är mina hemtrakter. Faktum är att jag nästan bor granne med Galta Stene eller Björketorpsstenen som den numera kallas! 
Jag tycker verkligen att den här boken är välskriven och genomtänkt. Det märks att Mazetti är påläst, utan att det blir för mycket fakta och detaljer! 
Jag känner mig otroligt sugen på att fortsätta med serien. Nästa bok heter Sigrids hemlighet och är skriven av Karin Wahlberg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar