lördag 2 april 2016

Än finns det hopp - Karin Wahlberg

Historiska romaner är näst efter kriminalromaner det som jag allra helst läser. På senaste tiden har det dock blivit mest just kriminalromaner. Lasarettsserien av Karin Wahlberg har jag sneglat på vid många biblioteksbesök och nu är första delen, Än finns det hopp, utläst! Och det gick alldeles för fort!

Året är 1953 och Polioepidemin härjar som värst i småstaden där handlingen utspelar sig. Vi följer livet på och omkring stadens lasarett. Vi lär känna sjuksköterskeeleverna Ella-Kristin och Stina, läkarfrun Nancy, bröstcancersjuka Sonja och flera av sjukhusets många läkare. 

Jag är nästan förfärad över att den här fantastiska bok är slut! Jag har läst den så långsamt jag bara kunnat, men trots detta är den nu till ända. Den andra boken i serien, Livet går vidare, är redan hemlånad och ligger och väntar. Men jag får försöka hålla mig ifrån den ett tag till tror jag!
Jag hade läst ganska många recensioner om den här boken innan jag började läsa den så jag hade nog ganska höga förväntningar. Till en början kändes det som att det var alldeles för många personer att hålla reda på. Tack och lov finns det en förteckning över alla personer och deras relationer till varandra i början av boken och den fick jag använda flitigt i början av läsningen. Så småningom lärde jag dock känna alla människor och jag har till och med haft svårt att släppa dem ur tankarna emellanåt.
Eftersom jag själv är sjuksköterska uppskattar jag kanske boken extra mycket!? Det är ju faktiskt ett stycke yrkeshistoria för min del.

Det har var boken jag läste under temat Kvinnliga författare i mars månads Temaläsning 2016. 

Tipsa mig gärna om fler böcker i samma stuk! 



3 kommentarer:

  1. Jag blev också positivt överraskad av den här serien. Karin Wahlberg har en förmåga att föreläsa lite för mycket i sina böcker men här passade det in. Extra intressant blir det ju förstås om man jobbar med det yrket (vilket jag iofs inte gör).
    Jag har inget mer tips på bok i samma stuk men du har ju i alla fall del två kvar att läsa :).

    SvaraRadera
  2. Har läst ett par böcker av Karin Wahlberg (dock inte i denna serie) och håller med Cissi här ovanför; Karin Wahlberg är en fena på att föreläsa och det gillar jag inte alls :)

    SvaraRadera