lördag 20 februari 2016

Konsten att höra hjärtslag - Jan-Philipp Sendker

Konsten att höra hjärtslag har fått många fina recensioner och den har fått väldigt mycket uppmärksamhet. Den har även hängt med i toppen på Pockettoppen länge och nu har jag också läst den! 

Julias far, Tin Win, som är en framgångsrik advokat i New York försvinner plötsligt spårlöst från sin familj. Alla spår efter honom slutar i Bangkok och till slut måste familjen acceptera att det inte finns något mer att göra.
Fyra år senare hittar Julia ett brev som hennes far skrivit till en för henne okänd kvinna. Brevet är fyrtio år gammalt och adresserat till Burma. 
Julia bestämmer sig för att åka till Burma och söka upp kvinnan. Kanske vet hon vart Julias far befinner sig?
När Julia kommer till den lilla byn träffar hon den gamla U Ba. Hon förstår att hon är väntad. U Ba börjar berätta historien om den blinda pojken och den handikappade flickan, om vänskap och om evig kärlek... 

Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tycker om den här boken. Den är liksom lugn och stillsam, vacker för stunden men såhär ett par dagar efter att jag läst ut den så har den redan börjat blekna bort. Kanske hade jag för stora förväntningar efter att ha läst en massa lovord om den!? 
Jag kan däremot inte säga att jag tycker den är dålig! Det är en vacker berättelse om kärlek och vänskap och jag tycker den är väl värd att läsa! 
Det här är författarens första bok och snart kommer en andra bok ut på svenska, nämligen Hjärtats innersta röst. Det är mycket troligt att jag kommer läsa denna också! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar