söndag 27 december 2015

Gården - Simon Beckett


Under året har jag nu läst alla Simon Becketts böcker. Det här är den femte boken i hans utgivning och den första som inte handlar om rättsantropologen David Hunter. Jag har slukat dem tidigare böckerna så jag hade ju naturligtvis sjukt höga förväntningar på den här! 

Sean befinner sig på flykt. Det är stekande hett och bensinmätaren visar rött. Det finns inget annat att göra än att fortsätta till fots. Sean hinner inte långt förrän en fälla slår runt hans fot och dem vassa järntänderna tränger igenom kängan. Ingen hör hans skrik. 
Halvt medvetslös hittas han av två systrar och vaknar senare upp på en gård som drivs av flickornas far. Vistelsen här blir något mer komplicerad än vad Sean tänkt sig från början... 

Det här var en annorlunda historia om man jämför med Becketts tidigare kriminalromaner. Den är långsam och når inte sitt klimax förrän precis i slutet. När jag läst ungefär halva boken börjar jag undra om det inte ska hända någonting snart!? Men ändå finns det något på gården som håller mig kvar. Det finns en underliggande spänning hela tiden. Jag kommer absolut läsa fler av Beckett, som nog har blivit en av mina favoritförfattare, men jag hoppas att jag får träffa David Hunter igen i nästa verk! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar