söndag 13 december 2015

Blod på snö - Jo Nesbø


Vad jobbigt det är när man liksom redan innan man börjar läsa har en förutfattad mening! Jag har tidigare läst någon enstaka bok i Nesbøs serie om Harry Hole och dessa har jag, som så många andra, gillat! Nu när jag lånat hem den här från biblioteket surfade jag runt för att se vad andra som läst boken har tyckt om den. Överlag tycker jag att den har fått ganska dåliga vitsord... Sååå, jag var nog lite negativ redan från start! Nåväl..

Boken handlar om Olav, en ganska ensam och sorglig figur. Han har inte så många talanger - men en sak är han bra på - Att mörda, och han gör det för pengar. En dag får han i uppdrag av sin chef att mörda en kvinna, och inte vilken kvinna som helst, utan chefens egna fru. Detta går emot Olavs principer. Man dödar helt enkelt inte kvinnor. Istället börjar han spionera på Corina, som frun heter, och han blir förälskad. 

Det här är första boken i en tänkt serie. Boken är tunn och snabbläst med inte ens 200 sidor. Jag saknar att det inte byggs upp någon spänning och tycker att hela historien är ganska märklig faktiskt. Jag hinner inte heller lära känna någon av huvudpersonerna på dessa få sidor!
Del två i serien, Midnattssol, finns också ute nu men just nu har jag svårt att se att jag skulle fortsätta läsa dessa böcker. Får nog bli annat av författaren istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar